گروه صنعتی پارسه سازه

گروه صنعتی پارسه سازه

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی و فنداسیون
گروه صنعتی پارسه سازه

گروه صنعتی پارسه سازه

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی و فنداسیون

ساخت انواع مخازن تحت فشار و سایر انواع مخزن

مخازن تحت فشار

گروه صنعتی پارسه سازه با تجربه و تخصص کافی در خصوص طراحی و ساخت انواع مخازن تحت فشار و انواع مخازن دیگر ، همواره تلاش می نماید تا با ارائه بهترین محصولات و خدمات امکان سرفرازی خویش و رضایت خریداران را حاصل نماید.  

.

همانطور که می دانیم مخازن تحت فشار در شاخه نفت و پتروشیمی و همچنین اغلب صنایع اصلی نظیر نیروگاه ها و… از کاربرد ویژه ای برخوردار است.از این رو توجه به طراحی وساخت آنها بسیار پر اهمیت است.

مخزن تحت فشار طبق استاندارد ASME SEC VIII به مخازنی گفته می شود که فشار طراحی داخل آن بیش از psi15  و کمتر ازpsi3000 باشد .این مخازن فلزی معمولاً استوانه‌ای یا کروی برای نگه داری و یا انجام فرآیند های شیمیایی مایعات و یا گازها می باشند که توانایی مقاومت در برابر بارگذاری‌های مختلف (فشار داخلی، و یا فشار خارجی و خلا در داخل) را دارامی‌باشند.استاندارد اصلی برای طراحی این مخازن ASME SECTION VIII می باشد که توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا تدوین شده و هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد. معیار تبعیت از این استاندارد بیشتر بودن فشار داخلی مخزن ازpsi15 می­باشد.کاربرد عمده این مخازن در صنایع نفت و گاز می باشد.

مخازن تحت فشار برای اینکه کارکردی ایمن داشته باشند در فشار و دمای ویژه ای طراحی میشوند که اصطلاحا فشار طراحی و دمای طراحی گفته می شود. طراحی و ساخت اینگونه تجهیزات تحت فشار بدون اصول و استفاده از کدها و استانداردهای طراحی بسیار خطرناک و حادثه آفرین خواهد بود.

روش ساخت مخازن تحت فشار 

.

طبق استاندارد ASMEVIII Division1 روش های ساخت مخازن تحت فشار به سه دسته زیر طبقه بندی میشوند،که به توضیح مختصری از برخی از آنها می پردازیم.

1- جوشکاری

2- فورجینگ

3- لحیم کاری سخت

.

روش جوشکاری در ساخت مخازن تحت فشار 

.

در ساخت مخازن تحت فشار به روش جوشکاری از روش های متعددی متناسب با متریال فلز پایه ، نوع کاربری ، میزان حساسیت در ساخت مخزن و تجهیزات کارگاه می توان استفاده کرد. که از آن جمله می توان به روش جوشکاری الکترود دستی، جوشکاری میگ (MIG)،جوشکاری زیر پودری و جوشکاری تیگ (TIG) اشاره کرد.در این روش پس از رول کردن بدنه ی مخزن و ساختن کلاهک آن،آن ها را به هم جوش می دهند.

 .

روش فورجینگ در ساخت مخازن تحت فشار 

.

ساخت مخازن تحت فشار به روش فورجینگ قابل اجرا برای مخازنی خواهد بود که در آن ها جوش های طولی وجود ندارد همچنین این روش قابل اجرا در فولادهای کم کربن ، فولادهای کم آلیاژ است.

.

مواد مورد استفاده برای ساخت مخازن: 

.

در تئوری هر ماده ای با تحمل تنش کششی بالا وخاصیت های کششی مناسب میتواند در ساخت مخازن به کار گرفته شود اما استاندارد های ساختASME BPVC SECTION II لیستی از بهترین مواد و محدودیت دما و فشار آن ها را مشخص کرده است.

بسیاری از منابع تحت فشار از آهن تشکیل شده اند که ورق های آهنی به صورت رول در آمده و به عدسی ها و به همدیگر جوش داده میشوند. اما این جوش ممکن است بر بسیاری از خواص آهن رول شده تاثیر منفی بگذارد مگر اینکه توجه هایی قبل از جوش کاری صورت بگیرد.

علاوه بر استحکام مکانیکی مناسب ،استاندارد های حال حاضر دنیا ، شرکت ها را موظف می کند تا از آهنی با مقاومت بالایی در مقابل ضربه استفاده شود و همچنین برای محیط ها و سیالاتی که موجب خوردگی کربن استیل می شوند لازم است که از موادی با قابلیت مقاومت در برابر خوردگی استفاده کرد.

برخی از منابع تحت فشار از کمپوزیت ها ساخته شده اند مانند فیبر های کربن با توجه به استحکام بالای فیبر کربن در برابر کشش، این نوع از مخازن تحت فشار میتوانند بسیار سبک باشند اما ساخت آن ها بسیار بسیار سخت می با شد .

منابع تحت فشار برای جلوگیری از خرابی می توانند با پلیمر ها یا سرامیک ها محافظت بشوند، علاوه بر این ، این پوشش خودش می تواند میزان زیادی از فشار را تحمل کند و یک پشتیبان خوب برای لایه ی اصلی می باشد. 

 آزمایش جوشکاری مخازن تحت فشار         

برای آزمایش درزهای جوش داده شده مخازن تحت فشار مقداری گچ روی درزهای جوشکاری شده می مالند و پس از آنکه خشک شد آن را به وسیله هوا یا گاز اکسید کربن که غیر قابل احتراقند تحت فشار قرار می دهند هر جا که گچ پوسته از روی درز کنده شد، ترک وجود دارد. این آزمایش را می توان با کف صابون هم انجام داد. کف صابون محل ترکها یا شکافهای نازک را به صورت حبابهائی نشان می دهد. گاهی مخازن را از مایعاتی نظیر آب پر می کنند و تا حدی که مخزن باید فشار را تحمل کند به وسیله پمپ آن را تحت فشار قرار می دهند و ایجاد رطوبت در اطراف گرده جوش نشان دهنده محل ترک یا خلل و فرج می باشد.

    

محصولات و خدمات گروه صنعتی پارسه سازه

.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از محصولات بر روی تصویر آن کلیک کنید

طراحی و ساخت اسکلت فلزی برج ها و ساختمان های عظیم جوشی و پیچ و مهره ای

طراحی و ساخت انواع استراکچر فلزی و پلت فرم بخصوص صنایع سیمان ، پتروشیمی ، نیروگاهی و ....

طراحی و ساخت انواع پل فلزی سبک و سنگین

طراحی و ساخت انواع پل عابر پیاده

طراحی و ساخت انواع سوله سنگین و سبک با سقف شیب دار و قوسی

سازنده تجهیزات ، قطعات و سازه های فولادی صنایع سیمان

طراحی و ساخت انواع مخازن فشار قوی مخصوصا صنایع پتروشیمی و سیمان و انواع سایر مخازن

طراحی و ساخت انواع مخازن استیل مخصوصا صنایع غذایی

طراحی و ساخت انواع اتاق بار کمپرسی ، کامیون و تریلی و انواع اتاق فلزی

طراحی ، ساخت و نصب جرثقیل کارگاهی از 5 تا 100 تن

کانکس اداری انواع کانکس در ابعاد مختلف

کانکس دو طبقه ، کانکس سه طبقه کانکس های دو طبقه و سه طبقه با طراحی انحصاری

تجهیز کارگاه ، تجهیز کمپ تجهیز کارگاه های پیمانکاری

خانه پیش ساخته با ساندویچ پانل خانه و دفتر کار پیش ساخته ساندویچ پانلی ، تجهیز کارگاه ساندویچ پانلی

کانکس های مخصوص کمپ با محوطه مسقف

طراحی و ساخت انواع برجک نگهبانی طراحی و ساخت انواع برجک نگهبانی

طراحی و ساخت پله فلزی ، پله فرار ، پله اضطراری طراحی و ساخت انواع پله فلزی ، پله فرار ، پله اضطراری

طراحی ، ساخت و نصب طبقات کارگاهی ( پلت فرم ) طراحی و ساخت انواع پلت فرم و طبقات کارگاهی

طراحی ، ساخت و نصب پارکینگ و سایبان طراحی و ساخت انواع پارکینگ ، ایستگاه ، سقف سبک

ستون ، بیلبورد ، دکل ، پایه آنتن طراحی و ساخت انواع ستون ، پایه آنتن ، دکل ، سکو ، بیلبورد

طراحی و ساختانواع رمپ پرتابل پیش ساخته طراحی و ساخت انواع رمپ پیش ساخته

طراحی و ساخت پل پرتابل پیش ساخته طراحی و ساخت انواع پل پیش ساخته

اجرای پوشش سقف انواع سوله و سازه اجرای پوشش سقف انواع سوله و سازه

 

برای توضیحات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

09126604171

09380213985

Alireza.shahbazkia@gmail.com


منابع تحت فشار


منابعی می باشند که برای نگهداری گاز ومایع (سیالات) در فشاری بالا تر از فشار محیط مورد استفاده قرار می گیرد.
تغییر و افزایش فشار بسیار خطرناک میباشد و ممکن است باعث رخداد های مهلکی شود که این موضوع در تاریخ عملکرد منابع تحت فشاربه وضوح مشخص می باشد.
در طی مدت زمان زیادی ٬مهندسین با بهینه سازی ،طراحی و نحوه ساخت منابع تحت فشار ، استاندارد هایی را در این زمینه ارائه کرده اند .هم چنین باید دانست که این استاندارد ها بر اساس ماکزیمم فشار و دمای قابل تحمل و مورد استفاده در این منابع طراحی می شوند .
منابع تحت فشار در زمینه های متفاوتی همچون صنعتی و خانگی استفاده دارند .برای مثال در صنعت ،این منابع برای ذخیره هوای متراکم و در مصارف خانگی برای مخازن آب در آبگرم کن ها استفاده می شود.دیگر مثال هایی برای منابع تحت فشار ،کپسول های اکسیژن، منبع ذخیره ی گاز شهری، منابع ذخیره گاز در ماشین ، مخازن تحت فشار برای جدا سازی اجزای یک ماده شیمیایی و بسیار مثال های دیگر ، مثلا" در پتروشیمی و پالایشگاه ها و در معدن و راکتور های هسته ای ٬در فضا پیما ها ، ذخیره روغن های هیدرولیکی و ذخیره ی گاز هایی همچون آمونیاک و بوتان و گاز طبیعی .

طراحی مخازن تحت فشار  


مخازن تحت فشار در کل میتوانند به هر شکلی ساخته شوند اما این فقط در تئوری میباشد اما در عمل بیشتر این مخازن به صورت کره ، استوانه و مخروط میباشد. معمول ترین روش ساخت منابع تحت فشار، ساخت آن به صورت استوانه با دو سر عدسی میباشد ،این شکل ساده ترین نوع برای آنالیز کردن مخازن را در اختیار ما قرار میدهد .در تئوری ساختن مخازن تحت فشار به صورت کره بهترین راه حل برای تحمل فشار می باشد اما متاسفانه در حین ساخت ،ساختن یک منبع به شکل کره بسیار سخت و در عین حال پر هزینه می باشد.بنابر این بیشتر مخازن تحت فشار استوانه ای با دو عدد عدسی به شکل بیضی در دو انتهای آن می باشد .
هر چه عرض این استوانه بیشتر باشد هزینه ساخت آن بالا می رود برای مثال برای یک مخزن تحت فشار 1000 لیتری در 250 BAR فشار عرض حدود یک متر و طول 1.70 ٬ با دو سر عدسی بهترین گزینه می باشد.

مواد مورد استفاده در ساخت مخازن

جرم مخازن

بررسی تنش در دیواره های مخزن.


مخازن تحت فشار در مقابل فشار گاز درون آن بنا به استحکام کششی دیواره ها مقابله میکند
استرس وارد شده تعیین کننده ی قطر مخزن و ضخامت ورق استفاده شده درآن می باشد


جرم مخازن با توجه به فشار و حجم مورد نظر و دمای سیال ، می تواند تغییر کند میزان نیرو وارد بر سطح بر اساس چگالی مواد تا زمانی که این جسم بشکند یا ترک بردارد را نسبت استحکام به وزن ماده می گویند،که نسبت مهمی در تعیین نوع ماده مورد استفاده در مخازن دارد چون بالا رفتن ورن یک مخزن یک نکته اساسی در طراحی آن میباشد.


در تئوری هر ماده ای با تحمل تنش کششی بالا وخاصیت های کششی مناسب میتواند در ساخت مخازن به کار گرفته شود اما استاندارد های ساخت(ASME BPVC section II )لیستی از بهترین مواد و محدودیت دما و فشار آن ها را مشخص کرده است.
بسیاری از
منابع تحت فشار از آهن تشکیل شده اند که ورق های آهنی به صورت رول در آمده و به عدسی ها و به همدیگر جوش داده میشوند. اما این جوش ممکن است بر بسیاری از خواص آ هن رول شده تاثیر منفی بگذارد مگر اینکه توجه هایی قبل از جوش کاری صورت بگیرد.
علاوه بر استحکام مکانیکی مناسب ،استاندارد های حال حاضر دنیا ، شرکت ها را موظف میکند تا از آهنی با مقاومت بالایی در مقابل ضربه (به خصوص برای منابعی که با پایین تر سروکار دارند) استفاده شود و همچنین برای محیطها و سیالاتی که موجب خوردگی کربن استیل می شوند لازم است که از موادی با قابلیت مقاومت در برابر خوردگی استفاده کرد.
برخی از منابع تحت فشار از کمپوزیت ها ساخته شده اند مانند فیبر های کربن .با توجه به استحکام بالای فیبر کربن در برابر کشش، این نوع از مخازن تحت فشار میتوانند بسیار سبک باشند اما ساخت آن ها بسیار بسیار سخت میبا شد .
برخی مواد رایج دیگر در ساخت مخازن تحت فشار پلیمر هایی مانندPET که در کانتینر های مواد آشامیدنی استفاده میشود ، یا مس در لوله کشی های خانگی .
منابع تحت فشار برای جلوگیری از خرابی می توانند با پلیمر ها یا سرامیک ها محافظت بشوند، علاوه بر این ، این پوشش خودش میتواند میزان زیادی از فشار را تحمل کند و یک پشتیبان خوب برای لایه ی اصلی میباشد .

 

Pressure Vessels 

pressure vessel, pressure vessel tank, آنالیز مخزن تحت فشار, تحلیل مخزن تحت فشار, جوشکاری مخازن, دانلود پروژه طراحی مخازن تحت فشار, دانلود پروژه مخزن تحت فشار, طراحی pressure vessel, طراحی مخازن, طراحی مخازن تحت فشار, مخازن pressure vessel, مخازن تحت فشار, پروژه طراحی مخازن تحت فشار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد